Home
  Sitemap
  stap 1
  stap 2
  Stap 3
  stap 4
  stap 5
  Stap 6
  Stap 7
  Print Pagina
  Nieuw
  Gastenboek
  Contacteer ons
Welkom bij Geneapage Factory
   

Stap 6: 20 veelgemaakte fouten

Vooreerst willen we even kwijt dat het uitdrukkelijk niet de bedoeling is te tonen hoeveel beter wij het wel weten als het over webdesign gaat. Wel hebben we een aantal websites op het internet draaiende en tijdens de werkzaamheden daaraan hebben we een heleboel andere sites bekeken en geanalyseerd. Daarbij kwamen een aantal storende factoren aan het licht, waaruit we zelf veel hebben geleerd en die we hieronder kort willen doorgeven aan wie er in de toekomst misschien baat bij kan hebben. Op het net zelf vind je trouwens een aantal sites met voorbeelden van hoe het niet moet. Surf bv. eens naar :

http://www.webpagesthatsuck.com/
Een aantal designfouten wordt humoristisch belicht.
http://info.med.yale.edu/caim/manual
Geeft een diepere blik op de achterliggende principes voor een goede layout.

1. Een van de grootste bedreigingen van het internet is het onstellend groot aantal mensen dat er er een website plaatst, te vaak nog zonder inhoud. Er zijn gewoon te veel homepages die "Dit is mijn homepage" als titel dragen en enkel wat foto's, afbeeldingen en links naar soortgelijke pagina's als inhoud hebben.
Onze tip : zorg dat je website iets te vertellen heeft. Een website zonder inhoud is zinloos. Als je niets hebt mee te delen waar andere gebruikers iets aan hebben, zoek je best een andere hobby.
2. Een van de frustrerende eigenschappen van het internet is dat er heel wat informatie te vinden is waarvan de bezoeker de waarde niet kan inschatten. Iedereen kan zich immers als "expert" voordoen en zonder verdere controle informatie plaatsen.
Onze tip : een website die zich respecteert, bevat minstens de naam van de maker en geeft de bezoeker de kans op geplaatste informatie te reageren via email. 
3. Op sommige websites krioelt het van de spel- en taalfouten. Die hoeven er echt niet in te zitten. Bovendien zijn ze een "belediging" voor de bezoeker, die de indruk opdoet dat de teksten maar gauw gauw geschreven werden. Wellicht gaat zo'n bezoeker ook vragen stellen bij de kwaliteit van de aangeboden informatie.
Onze tip : verbeter de spelfouten voor je de website uploadt.
4. Onder Constructie-plaatjeAlle goede webpagina's zijn voortdurend in opbouw, maar sommige webpagina-bouwers plaatsen een "under construction"-plaatje zoals hiernaast links op hun pagina's. Dit is wellicht een uiting van hun gevoel van onzekerheid : het plaatje moet een excuus zijn voor het feit dat sommige dingen niet klaar zijn of nog niet werken. Daar is geen reden voor, want ook een "under construction"-plaatje zal niet verhinderen dat toch ontdekt wordt dat de pagina gebreken heeft. 
Onze tip : weg met de "under contruction"- plaatjes.
5. Sommige webpagina's bevatten enkel de tekst "Hier komt binnenkort de webpagina van Jan Klaassen".
Onze tip : kondig je website liefst niet van te voren aan. Je plaatst een website op het net of je doet dat niet. Aan de boodschap dat je wel eens een eigen webstek zou kunnen gaan maken, heeft niemand iets.
6. Sommige startpagina's zijn als een splash-screen ontworpen. Het gaat daarbij om een grafisch vormgegeven pagina, die uitsluitend dienst doet als opstap naar de rest van de website en die voor het overige vrijwel geen functie heeft. Doorgaans wordt er enkel een multimediaal logo getoond, dat de mogelijkheid biedt via een muisklik de rest van de website te bereiken. 
Onze tip : vermijd splash-screens. Meestal zijn het overbodige afbeeldingen: de bezoeker zit voor zijn computer te wachten tot het beeld komt en stelt vervolgens vast dat hij erop moet klikken om op de echte startpagina te komen. 
7. Hoewel frames de bedoeling hebben bezoekers te helpen beter hun weg te vinden op de website, bereiken ze te vaak net het tegenovergestelde effect en zorgen ze voor heel wat verwarring. De bezoeker weet bij het aanklikken van een element vaak niet welke informatie waar zal verschijnen en in welk venster. Bovendien is het gevaar niet denkbeeldig dat zo'n bezoeker plots constateert dat hij helemaal van de website is verdwenen, omdat de browser bij het aanklikken van de "terug"-knop terugschakelt naar de pagina die actief was voor de pagina met frames werd geopend. Frustratie alom dus.
Onze tip : maak spaarzaam gebruik van frames, of - nog beter - gebruik ze gewoonweg niet.
8. Nog een probleem met frames : sommige sitebouwers gebruiken frames met afmetingen die enkel een mooi effect geven bij een bepaalde schermgrootte of -resolutie. Iemand die een kleinere monitor met een andere resolutie gebruikt, krijgt plots een pagina met frames die schuifbalkjes hebben en waarop maar een gedeelte van de informatie zichtbaar is.
Onze tip : als je absoluut gebruik wilt maken van pagina's met frames, voorzie dan ook een pagina waarop de gebruiker de informatie zonder frames kan bekijken.
9. Sommige websites bevatten afbeeldingen die veel te groot zijn. Het duurt dan ook een hele tijd voor de afbeeldingen in kwestie geladen zijn, omdat nog altijd niet iedere gewone internetgebruiker beschikt over een pc met kabelmodem. Op die manier haken heel wat bezoekers voortijdig af en gaan elders een kijkje nemen. 
Onze tip : plaats alleen afbeeldingen die iets extra's toevoegen aan de informatie op je site. Houd de afbeeldingen klein van omvang of verklein de afbeeldingen met een grafisch programma. Haal overbodige afbeeldingen weg.
10. Foto van mijn opa'sSommige internetgebruikers beschikken nog altijd niet over een pc die afbeeldingen grafisch toont. Dit is vooral hinderlijk als de website afbeeldingen bevat die ook als hyperlink gebruikt worden. Sommige gebruikers kunnen die dus niet zien en krijgen niet de gelegenheid naar de bedoelde plek op de site gaan.
Onze tip : als je afbeeldingen gebruikt die ook als hyperlink naar een andere pagina gebruikt worden, geeft dan ook een hyperlink in tekst als alternatief. Gebruik bij iedere afbeelding de ALT="..."-tag, waarmee je afbeeldingen kort kunt beschrijven, zoals in het voorbeeld hierboven. De bezoeker weet dan wat hij "mist".
11. Veel sites op het internet bieden hele bibliotheken aan van achtergronden die vrij mogen gebruikt worden. Soms zitten daar echte meesterwerkjes tussen en de verleiding is dan ook groot ze te gebruiken. Als achtergrond vallen ze echter meestal tegen.
Onze tip : gebruik geen complexe (lees : grafisch prachtig verzorgde) achtergrondfiguren (in veel verschillende kleuren). Zorg er altijd voor dat de tekst goed leesbaar blijft. Voor iedere pagina een nieuwe achtergrond uitkiezen, geeft een heel slordig effect.
12. Een soortgelijk iets doet zich voor met het gebruik van kleuren. Vaak zie je teksten letterlijk in de mist verdwijnen, omdat de kleur van het lettertype en die van de achtergrond te dicht bij elkaar liggen.
Onze tip : optimale leesbaarheid bereik je enkel als je een donkere tekst op een lichte achtergrond gebruikt. Het omgekeerde kan in bepaalde gevallen ook nog, maar een lichte tekst op een lichte achtergrond of een donkere tekst op een donkere achtergrond zijn alleen maar een marteling voor de ogen van je bezoeker.
13. Funstuff Animated GifSommige websitebouwers maken graag gebruik van animaties (animated gifs, lichtkranten, knipperende teksten,...) die de aandacht van de bezoeker trekken, maar ze ook afleiden van de eigenlijke tekst.
Onze tip : gebruik maximaal twee bewegende elementen per pagina en doe dat alleen als het niet anders kan.
14. Nieuwe websitebouwers worden vaak overweldigd door het massale aanbod aan lettertypes, -grootte, -stijlen, -kleuren... en willen er zoveel mogelijk gebruiken. Dat de leesbaarheid daaronder lijdt, vinden ze blijkbaar niet erg.
Onze tip : beperk het aantal gebruikte lettertypes tot twee. Gebruik de standaard- grootte en voor de titels de instelling +2 of +3. Bedenk dat heel grote lettertypes niet kunnen verbergen dat de pagina te weinig inhoud heeft.
15. Om teksten in reliëf te plaatsen staan de mogelijkheden normaal, vetjes, cursief en onderstreept ter beschikking. Vooral onderstreept levert vaak problemen op, omdat de gebruiker onderstreepte tekst verwacht bij hyperlinks.
Onze tip : gebruik nooit onderstreepte tekst en maak spaarzaam gebruik van vette en cursieve tekst.
16. Sommige websites bevatten pagina's zonder links. Op die manier worden ze onbereikbaar voor de bezoeker.
Onze tip : zorg ervoor dat iedere pagina voor de bezoeker bereikbaar is en dat iedere pagina een link naar de introductiepagina heeft. Met andere woorden, zorg voor een goede navigatie-structuur.
17. Zelfs de best ontworpen navigatiestructuur kan fouten bevatten. Een goede navigatiestructuur voert je naar nieuwe pagina's en zorgt ervoor dat je het overzicht behoudt. Vooral het laatste is niet altijd voorhanden.
Onze tip : test de navigatiestructuur vooraleer je de website uploadt. Laat dit testen ook eens doen door iemand die niet zo vertrouwd is met surfen op het internet en zoek oplossingen voor de gebreken die aan het licht komen. 
18. Sommige websites bevatten achterhaalde informatie en links die niet meer werken.
Onze tip : hou de website inhoudelijk up to date. Gebruik een "nieuw"-pagina waarop de regelmatige bezoeker kan terugvinden wat er werd toegevoegd of veranderd. Herstel verbroken links.
19. Op sommige websites kom je ellenlange pagina's tegen waarvan de schuifbalk rechts enkel nog door nauwkeurig mikken te gebruiken is. 
Onze tip : vermijd lange pagina's. Als dat niet kan, kondig dan grote pagina's van te voren aan, zodat de gebruiker kan beslissen of hij de lange laadtijd voor lief wil nemen. Elke pagina waarvoor meer wachttijd nodig is om ze te laden dan om ze te lezen, is een te lange pagina.
20. Aan sommige pagina's op het internet is al jaren niets meer gedaan. Het lijkt erop dat de maker, tevreden met het geleverde werk, lui achterover in zijn zetel toekijkt hoe succesvol de pagina wel is. 
Onze tip : na het uploaden van de website is het werk niet gedaan. Niets evolueert zo snel als het internet. Blijf daarom op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, nieuwigheden die de site aantrekkelijker kunnen maken en aarzel niet ze toe te passen. Bedenk dat na een half jaar het uitzicht van je pagina wellicht verouderd is.