Home
  Sitemap
  stap 1
  stap 2
  Stap 3
  stap 4
  stap 5
  Stap 6
  Stap 7
  Print Pagina
  Nieuw
  Gastenboek
  Contacteer ons
Welkom bij Geneapage Factory
   

Stap 5: Navigatiesystemen

Als je bezoekers snel de weg wilt laten vinden op je website is een goed navigatiesysteem onontbeerlijk. De verschillende pagina's van de website moeten dus met elkaar verbonden worden, zodat de bezoeker snel van het ene naar het andere onderwerp kan gaan. Niets is immers frustrerender voor een bezoeker dan te weten dat bepaalde informatie op de website te vinden is, maar die niet te kunnen terugvinden. Het navigatiesysteem van een website is te vergelijken met de inhoudsopgave of het trefwoordenregister van een boek.

Vooraleer je een website bouwt is enig overleg nodig. Bouw voor jezelf een navigatiemodel op en hou je daaraan. Een voorbeeld van zo'n navigatiemodel vind je in de afbeelding hieronder:

De eenvoudigste manier om pagina's met elkaar te verbinden is gebruik te maken van de zg. hyperlinks. Een hyperlink is niets anders dan een stukje tekst (meestal in een andere kleur zodat de bezoeker makkelijk kan zien dat het om een hyperlink gaat) dat klikbaar is met de muis en dat je naar een andere pagina brengt.
Zo'n hyperlink is in HTML gemakkelijk te realiseren via de opdracht 

<A HREF="...">Dit is een link</A>

De tekst tussen de A-tags wordt in een andere kleur weergegeven en als je op die tekst klikt, wordt de hyperlink uitgevoerd. Hieronder volgt een aantal mogelijkheden die je met deze tag hebt:

HREF="pagina.htm"
link naar een andere pagina die in dezelfde directory staat als de pagina waar de link staat
HREF="http://www.site.com"
link naar een andere pagina op Internet
HREF="mailto:naam@site.com"
link naar een e-mail-adres. Dit is bijvoorbeeld gemakkelijk om op je pagina een link te maken om gebruikers te stimuleren een e-mailtje te sturen
HREF="geluid.wav"
link naar een geluid. De meest gebruikte formaten zijn .au, .aif en .wav
HREF="film.mov"
link naar een filmpje. De meest gebruikte formaten zijn .qt, .mov, .mpg, .mpeg, .mpe en .avi
HREF="#naam"
link naar een andere positie in dezelfde pagina. De positie wordt aangegeven door <A NAME="naam"> tekst</A>. Het is ook mogelijk zo'n naam achter een bestandsnaam te zetten. Voorbeeld: <A HREF="pagina.html#naam"> tekst</A>

Met een dergelijk hyperlinksysteem in combinatie met wat experimenteren met tabellen en frames, kun je hele navigatiesystemen bouwen. Voorbeelden daarvan zijn de navigatiesystemen op deze pagina. Met de knoppen links (die met hyperlinks met de verschillende pagina's verbonden zijn) vindt de bezoeker de belangrijkste onderwerpen. In het keuzelijstje hieronder volgt per onderdeel een overzicht van de subrubrieken. De informatie die gezocht wordt is nooit verder dan een muisklik weg. In "Tips en Trucs" hieronder worden de belangrijkste aandachtspunten voor een goed navigatiesysteem nog eens opgesomd.

 

Tips & Trucs
1. Maak een planning van je website. Voordat je de verschillende pagina's gaat maken, moet er een navigatieontwerp zijn en een schets van de structuur van je pagina's. Sommige editors bieden de mogelijkheid de navigatiestructuur schematisch te bekijken en geven een overzicht van alle links. Dat is een goed hulpmiddel.
2. Hyperlinks moeten dadelijk herkend kunnen worden. Zorg er dus voor dat ze liefst onderstreept en in een andere kleur staan dan de basistekst. Onderstrepen is nuttig, omdat links die op een zwartwitmonitor weergegeven worden anders niet herkenbaar zijn. 
3. Maak gebruik van zinvolle hyperlinkteksten. Vermeldingen als "klik hier voor meer informatie" zijn niet geschikt, omdat wanneer een bezoeker oppervlakkig de pagina bekijkt met het woordje "hier" niet veel kan beginnen. Daarom is bv. "Klik hier voor meer informatie" beter.
4. Vermijd doodlopende links. Het moet mogelijk zijn om vanuit elke pagina terug te gaan naar de startpagina of de bovenliggende rubriek. Bedenk dat dat niet altijd kan met de knop "Vorige" van de browser.
5. Zorg ervoor dat iedere pagina via een link te bereiken is. Het gebeurt nog te vaak dat er pagina's zijn die enkel toevallig via een zoekrobot kunnen gevonden worden en die geen hyperlink hebben in de webpagina's.
6. Het is een goede gewoonte op elke pagina de mogelijkheid te bieden de maker van de pagina te contacteren. Dat kan via een email-hyperlink.
7. Een hyperlink naar een helppagina met tips en zoekmogelijkheden enz. is onderdeel van een goede website. Voor de meeste bezoekers is dit een hele hulp en zo'n pagina is echt niet moeilijk te maken.
8. Vooral bij grote websites is het voor de bezoeker aangenaam als hij een sitemap of een index krijgt, waarin hij alles kan terugvinden wat er aangeboden wordt.
9. Ook bij grote websites is het voor regelmatige bezoekers aangenaam wanneer zij op de introductiepagina een aanduiding krijgen van de nieuwigheden die de site aanbiedt. Je kunt daarvoor best een aparte pagina aanmaken, waarop al die nieuwigheden terug te vinden zijn, samen met de datum van publicatie op het internet.